Current 93: – Man måste komma ihåg att även David Bowie måste gå på toaletten ibland

Current 93 är, enligt David, ett ”konceptuellt band”. Det finns, utöver honom själv, inga fasta medlemmar utan uppsättningen varierar. Ikväll består de av bland annat gitarristen Michael Cashmore och pianisten Baby Dee – två veteraner i Current 93-sammanhang – men också av några yngre, namnkunniga musiker som James Blackshaw och Alex Neilson (från Trembling Bells). Det konceptuella tänkandet genomsyrar allt Current 93 gör. Varje skiva har ett tydligt, genomgående tema.

– Jag tror det till viss del beror på att så mycket av musiken jag själv gillar bygger på koncept. Jag har aldrig varit särskilt intresserad av att bara lyssna på enstaka låtar. Som tonåring gillade jag symfonirock som Yes och Emerson Lake & Palmer men även hårdrock och glamrock. T. Rex gjorde visserligen inte konceptalbum men något fick alltid deras skivor att kännas sammanhängande. Jag lyssnar också på olika typer av traditionell religiös musik, till exempel plainchant, och där finns det alltid ett tema.

– Mitt favoritband genom tiderna är dock Judas Priest – och där handlar det bara om låtarna. Jag drömmer fortfarande om att en dag få spela in en skiva med Judas Priest som kompband!

Har du konceptet klart för dig när du skriver låtarna eller utvecklas det med tiden?

– Konceptet – eller kanske främst atmosfären – är alltid det första jag tänker ut när jag börjar jobba på en ny Current 93-skiva. Jag får idéerna från alla tänkbara håll. Det kan börja i mina drömmar eller med något jag läser – jag gillar och har inspirerats mycket av skräcklitteratur från tidigt 1900-tal.

Ingen som lyssnar på Current 93 kan undgå David Tibets stora intresse för olika livsåskådningar – något han själv beskriver som sitt sätt att försöka förstå världen runt omkring sig. Texterna är ofta fyllda med religiös symbolik. I början var Crowleys ockultism en viktig inspirationskälla men med tiden har allt mer plats tagits upp av traditionella religioner, framför allt den kristna mytologin. För några år sedan började han studera koptiska, ett språk som talades i Egypten vid kristendomens uppkomst. David nämner att han är på väg att påbörja en doktorsavhandling på ämnet men har svårt att få tiden att räcka till.

– Vid sidan av musiken så målar jag och sätter upp mina egna konstutställningar. Jag driver mitt skivbolag Coptic Cat helt själv och så har jag mitt eget bokförlag Ghost Story Press som återutger obskyr gammal skräcklitteratur med ockulta teman. Min flickvän Jessica hjälper mig en del med den administrativa biten men jag är ändå alldeles för upptagen. Jag vill ju hinna med något slags privatliv också.

David Tibet var tidigare gift med neofolkartisten Andria Degens (mer känd under sitt alter ego Pantaleimon). Under 2009 gick de skilda vägar och enligt David är det massiva, metalliska soundet på Aleph At Hallucinatory Mountain påverkat av skilsmässan.

– Jag började skriva på berättelsen om Aleph efter att ha läst om valda delar av Gamla Testamentet till mina koptiska studier: Skapelseberättelsen och historien om Kain, Abel och det första mordet. Där hittade jag referenser till saker som hände i mitt eget liv och som ledde fram till min skilsmässa. Så den skivan fungerar både på ett religiöst och på ett självbiografiskt plan för mig.

Något som jag tycker är fascinerande med ditt sätt att skriva är hur du blandar religiösa motiv och stora existentiella frågor med händelser ur ditt eget liv.

– Jag är mycket intresserad av stora kosmiska koncept och religiösa frågeställningar. Och jag vill mena att de sakerna inte är skilda från våra vanliga liv utan att de tvärtom påverkar minsta lilla detalj.

2 reaktioner

Kommentarer är stängda.