Lindstrøm: – Att hålla på med musik är som att skala lök

Var det inte norska Wenche Myhre som en gång sjöng om att hon förmodligen var den sista entusiasten? Den som hört talas om något sådant, och känt en oro inför den eventuella sanningshalten i sagda sång, kan definitivt andas ut. Tillväxten på entusiastsidan i Norge verkar till denna dag god, och ett yttersta bevis på detta får den som tar en pratstund med norske Lindstrøm. Denne musikfantast spelar på Debaser Medis den 5 maj. Rockfoto fick en intervju inför framträdandet.

Multiinstrumentalisten, producenten och remixaren Hans-Peter Lindstøm är aktuell med nya albumet Six Cups of Rebel, och med ett förestående Sverige-gig.

-Det är alltid bra att spela i Stockholm, säger han. De skandinaviska åhörarna har sitt speciella sätt att lyssna.

Annars tycker han att livespelningar ofta är något av en tvångströja.

-Publiken förväntar sig att jag ska göra dansmusik i uptempo om jag vill det eller inte, och jag vill inte bara göra den musiken. Ibland har jag inte lust att göra den musiken alls, utan något helt annat, men det finns det inte önskemål på.

Fast trots att detta är vad som förväntas av Lindstrøm, i synnerhet i klubbmiljö, så föredrar han klubbspelningar framför festivalframträdanden.

-Det är ju så klart för att klubbmiljön är mer intim. Men på festivaler är det därtill väldigt mycket folk ibland, och inget folk alls och lyssnar på mig andra gånger.

Två saker står ganska snart klara när man talar med Lindstrøm. Nästan allt som är ett avbrott ifrån hans skapande hemma i studion upplever han som mindre intressant än att vara i studion. Och det mesta som han säger är befriat från omskrivningar, men uppvärmt för en långtur i musiksamtalens skiftande landskap. Därtill avslöjar han snart under vår intervju att han själv inte lyssnar på elektronisk musik. Men lyssnar på musik gör han för det mesta. Han söker sig främst bakåt i tiden för sitt musikintag, till 70- och 80-talen, och därbak i tiden är han allätare . När han talar om hur ogärna han egentligen tar tid ifrån studion, för liveframträdanden, exemplifierar han bland annat med att han aldrig kommer att ge sig ut på en never ending-tour som Bob Dylan sägs vara på.

Musikreferenserna haglar för övrigt stundtals när Hans-Peter talar, och alla kommer farande med ett leende som ackompanjemang. Han älskar inte bara att lyssna på och spela musik. Lindstrøm älskar att snacka musik också. Och de som mest förknippar honom med en laptop på scenen blir kanske en smula förvånade av att läsa att han spelar ett stort antal musikinstrument. Hans-Peter började i musikskola vid 5 års ålder och huvudinriktningen var keyboards. Han var med i körer och i hobbyband under skolåren, och då som nu gick snart sagt all hans tid till musiken året runt. Han liknar sin tillvaro bakom laptoppen på livescenen vid en gammal bild:

-Jag är en enmansorkester, skrattar han. Jag har en setup live för att kunna göra så mycket som möjligt med mina två händer. Jag mixar i realtid, jag spelar, jag improviserar.

Likafullt är detta med att spela offentligt mest en bieffekt av att han spelar in musik, som han ser det, och hans huvuduppgift finns framförallt i studion.

Många förknippar honom säkert med remixer.

-Jag har kanske gjort för många, ler han.