Lady Lamb The Beekeeper sätter texterna i fokus


Ibland, men inte överdrivet ofta, händer det att man hör en ny artist och blir helt golvad. Jag blev det för någon månad sedan, när jag blev presenterad för Ripely Pine, det egentliga debutalbumet från Lady Lamb The Beekeeper, en sångerska och låtskrivare från Maine i nordöstligaste USA. Nyfikenheten på vem som ligger bakom en så stark och även i amerikansk press hyllad debut var naturligtvis stor så jag passade på att ta ett snack med henne.

Aly Spaltro började skriva musik efter att ha avslutat high school 2007, som ett sätt att vara produktiv och utmana sig själv under vad som var tänkt som ett sabbatsår. Men musiken trängde sig på för mycket och när det var dags för college fanns det ingen väg tillbaka och det blev musik på heltid i stället. Aly gav ut några skivor på egen hand hemma i Maine och drömde (jo, faktiskt) fram sitt artistnamn – Lady Lamb The Beekeeper. Successivt har hon vunnit större publik och nu har hon, efter att ha flyttat till Brooklyn, släppt sin ”riktiga” debutskiva. En skiva som huvudsakligen består av ganska okonventionellt uppbyggda (men inte alls svårlyssnade) låtar utan tydliga verser eller refränger.

– För mig är texterna det viktigaste och musiken tenderar mer till att byggas kring dem och därför blir det nog gärna lite okonventionella låtstrukturer. Min utgångspunkt när jag skriver musik är att den ska komplettera poesin.

Den första låt jag hörde från Ripely Pine, den mäktiga ”Bird Balloons”, är ett bra exempel på en faktiskt ganska ologiskt uppbyggd låt. Det känns nästan som den är uppbyggd av flera små låtar som efterhand satts ihop till en enda. Men så visar sig inte vara fallet.

– Låtar som ”Bird Balloons” och ”Taxidermist, Taxidermist” och några andra med sådan uppbyggnad skrevs faktiskt precis som de låter idag. Jag inspirerades av artister som Fiery Furnaces och Joanna Newsom som jobbar mycket med oförutsägbara temposkiftningar i sina låtar. Jag skriver ofta låtar som byter stämningar och går in i varandra baserat på vilka känslor jag haft vid tillfället när respektive del av låten skrivs.

Många av låtarna på Ripely Pine förekommer på t.ex. YouTube i soloversioner, men på skivan är det fullt band på samtliga. Vad har du haft för ursprunglig avsikt med låtarna?

– Låtarna har skrivits för soloframförande och jag spelar dem fortfarande så live. Och det var inte förrän i studion de arrangerades för helt band. Men min avsikt har alltid varit att de ska kunna spelas på båda sätten.